PODSUMOWANIE AKCJI „PAŹDZIERNIK MIĘDZYNARODOWYM MIESIĄCEM AAC”
Nasza szkoła, podobnie jak w ubiegłym roku włączyła się do międzynarodowej akcji, której celem jest propagowanie wiedzy na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). Użytkownikami AAC są osoby, które z różnych względów nie są w stanie posługiwać się mową dźwiękową lub nie są w stanie posługiwać się nią w sposób efektywny, w stopniu zrozumiałym dla otoczenia.
Wokół nas żyją ludzie, którzy z różnych przyczyn nie potrafią posługiwać się mową dźwiękową w komunikacji z innymi. Zamiast niej używają prostych gestów (wskazywanie ręką, potakiwanie głową) albo pojedynczych dźwięków mowy. Dla ludzi, którzy nie mogą posługiwać się mową, powstały alternatywne metody porozumiewania się, oparte na gestach i symbolach graficznych. Komunikacja wspomagająca ma na celu wzmocnienie, uzupełnienie i jednoczesne rozwijanie mowy u osób z problemami w porozumiewaniu.
Akcję rozpoczęto przygotowaniem tablicy informacyjnej na temat AAC, która w sposób obrazowy przedstawiała najważniejsze aspekty tej komunikacji. Tablica przez cały miesiąc zlokalizowana była na dolnym holu szkoły, aby uczniowie, rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły mogli zaczerpnąć informacji o jakże istotnym temacie, jakim właśnie jest komunikacja.
W każdym tygodniu października były przeprowadzane określone działania w poszczególnych klasach. W każdej zaangażowanej w akcję klasie była przeprowadzona pogadanka oraz została zaprezentowana prezentacja multimedialna na temat w/w komunikacji. Aby przybliżyć dzieciom omawiany temat, zostały zaprezentowane symbole obrazkowe (piktogramy, PCS-y), przykładowe gesty Makatonu, Mówik oraz książki do komunikacji.
W pierwszym tygodniu w akcji wzięła udział klasa 3 A. Po ciekawym wprowadzeniu dzieci w świat komunikacji alternatywnej i wspomagającej, zadaniem uczniów było na wyciętych liściach narysować dowolne symbole obrazkowe. Dzieci wykazały się dużą kreatywnością, a wykonane listki posłużyły jako suknia Pani Jesieni, która figurowała na tablicy informacyjnej przez cały miesiąc październik.
W drugim i czwartym tygodniu października do akcji przyłączyła się klasa 5A oraz klasa 2A. Po wstępie informacyjnym, uczniom rozdano białe kamyczki z napisem # AAC-owy PRZYJACIEL. Zadaniem uczniów było dowolną techniką tj. kredkami, cienkopisami czy farbami, pomalować i ozdobić w dowolny sposób otrzymany kamyczek. Powstały bardzo ciekawe wzory z motywami zwierzęcymi, roślinnymi, a nawet z ulubionymi postaciami z bajek. Celem tej jakże ciekawej pracy przyświecała myśl, aby pomalowane kamyczki powędrowały w Polskę i rozpowszechniły wiedzę na temat komunikacji. Kamień należało zabrać ze sobą, gdy wyruszaliśmy w ciekawe zakątki Polski. Ułożyć w widocznym miejscu. Najlepiej w takim, gdzie istnieje prawdopodobieństwo, że ktoś go zauważy. Naszym celem jest nie tylko zabawa, ale edukacja na temat komunikacji.
W akcji uczestniczyła także klasa 2C, która dowolną techniką wykonała artystycznie znak AAC. Dzieci precyzyjnie i z dużą starannością wyklejały plasteliną, papierem samoprzylepnym, malowały mazakami czy kredkami przygotowane kontury symbolu.
Dziękujemy wszystkim uczniom i wychowawcom klas za przyłączenie się do akcji i duże zaangażowanie wszystkich uczniów. Mamy nadzieję, że nasza akcja „PAŹDZIERNIK MIĘDZYNARODOWYM MIESIĄCEM AAC” zaowocowała większą wiedzą na temat sposobów komunikacji osób niemówiących. Wierzymy, że wiedza o AAC, którą się podzieliśmy, zmieni na zawsze nas wszystkich i pozwoli na to, że będziemy otwarci na potrzeby osób niemówiących.
Anna Zalewska-Pabis
Ewelina Zwierzchowska