Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Janusza Korczaka w Busku-Zdroju

28-100, Busko-Zdrój, ul. Janusza Korczaka 13 tel.: 41 378 33 37 e-mail: sp2@oswiata.busko.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 988380
  • Do końca roku: 234 dni
  • Do wakacji: 41 dni

Kalendarium

Sobota, 2024-05-11

Imieniny: Igi, Mamerta

Czy wszystkie zwierzęta widzą tak samo? - zadanie czwarte w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego

20 listopada 2023 r. klasa 1c zrealizowała czwarte zadanie w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego - „Ciekawskie pierwszaki. Jak poznawać świat w klasie”.

Na świecie jest ponad milion gatunków różnych zwierząt. Jak świat widzą zwierzęta? Czy widzą te same kształty i kolory? Na te pytania pierwszaki próbowały znaleźć odpowiedź podczas kolejnej lekcji z projektu.
Na początku uczniowie obejrzeli film edukacyjny, z którego dowiedzieli się jak widzą zwierzęta: jeże, rekiny czy koty. Następnie dzieci miały za zadanie rozpoznać, do jakiego zwierzęcia należy dane oko na zdjęciu.
Później klasa oglądała prezentację, jak widzą poszczególne zwierzęta: koń, krab, wąż, pies, kameleon, pszczoła. Potem nauczyciel wyświetlił uczniom film obrazujący sposób widzenia poszczególnych zwierząt. Pierwszoklasiści dowiedzieli się również, dlaczego owady mają oczy złożone. Dzięki temu, że do tylu oczu lepiej docierają promienie słoneczne, mogą odczuć, czy gdzieś nad nimi pojawia się jakiś drapieżnik. Pole widzenia dzięki takim oczom dochodzi do 360 stopni. Owady, a zwłaszcza pszczoły i motyle widzą takie kolory, których my nigdy nie będziemy mogli zobaczyć. Za pomocą wiązki słomek uczniowie mogli zobaczyć jak widać świat okiem owada - był to ciekawy eksperyment.
Później uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli film prezentujący obraz kwiatów widzianych okiem człowieka, motyla i pszczoły.
Następnie dzieci próbowały odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego mamy dwoje oczu? Wykonały również eksperyment, w którym rzucały i łapały piłkę z zakrytym okiem. Ćwiczenie pokazało, że ludziom i zwierzętom potrzebne jest dwoje oczu, aby widzieć szerzej tzn. przestrzennie.
Próbowaliśmy również odpowiedzieć na pytanie: Czy wszyscy ludzie widzą tak samo? Klasa poznała pojęcie daltonizmu, krótkowzroczności i dalekowzroczności. Uczniowie podczas lekcji dowiedzieli się, że otoczenie po zmroku jest spostrzegane przez nas w kolorach błękitnych i zielonoszarych.
Najwięcej radości sprawiły dzieciom oglądane iluzje optyczne, które oszukują nasze oczy i mózg.
Dzieci dowiedziały się również, że ćmy, żaby czy ryby posiadają wzory podobne do oczu. Takie „fałszywe oczy” mają za zadanie ochronić „prawdziwe” oczy przed drapieżnikami, wówczas ofiara ma szansę na ucieczkę. Inne zwierzęta zamiast stosować zasadę drugich oczu, doskonale wtapiają się w tło. Później dzieci na zdjęciach odnajdywały ukryte zwierzęta.
Uczniowie z zaangażowaniem i ciekawością uczestniczyli w lekcji, która przyniosła im wiele radości.

Autor: Anna Wesołowska