Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Janusza Korczaka w Busku-Zdroju

28-100, Busko-Zdrój, ul. Janusza Korczaka 13 tel.: 41 378 33 37 e-mail: sp2@oswiata.busko.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 871670
  • Do końca roku: 240 dni
  • Do wakacji: 47 dni

Kalendarium

Niedziela, 2024-05-05

Imieniny: Irydy, Tamary

Podsumowanie innowacji pedagogicznej „Sensozabawy stymulujące zmysły”

Innowacja pedagogiczna to nowatorskie rozwiązanie programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły/placówki. Jest to robienie czegoś innego lub robienie czegoś inaczej. Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dzieci. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój intelektualny, zainteresowania. Podczas tworzenia dziecko doznaje silnych przeżyć wynikających z działania oraz z możliwości wyrażenia środkami plastycznymi własnych myśli i uczuć. Element sensozabawy wzbogaca je o nowe przeżycia związane z mieszaniem różnorodnych produktów.

Na przełomie roku szkolnego 2022/2023 w naszej szkole została przeprowadzona innowacja pedagogiczna pt. „Sensozabawy stymulujące zmysły”. Innowacja została przeprowadzona od listopada 2022 roku do kwietnia 2023 roku zgodnie z opracowanym harmonogramem działań, a jej celem było:

  • rozwijanie twórczości, kreatywności i zainteresowania światem

  • wspomaganie rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego

  • ćwiczenie koncentracji, skupienia i uwagi

  • usprawnianie funkcji integracji sensorycznej

  • budowanie twórczych i samodzielnych osobowości

  • wspieranie rozwoju poznawczego 

Innowację pedagogiczną w listopadzie zapoczątkowały warsztaty plastyczne pt. „Jesienne drzewa”. Dzieci ozdabiały szablony drzew naturalnymi, spożywczymi produktami tj. gorczyca, płatki owsiane, makaron, ziarna słonecznika, kawa, liśćmi borówki przy dźwiękach muzyki Antonio Vivaldi „Cztery pory roku”. Warsztaty te miały na celu integracje dzieci oraz rozpoznawanie produktów za pomocą zmysłów. W tym też miesiącu odbyło się spotkanie z gościem panią Pauliną Figiel-Gut, która przeprowadziła z uczniami warsztaty wykonania i zdobienia świec zapachowych. Zajęcia dostarczyły dzieciom wrażeń nie tylko estetycznych, ale również sensorycznych – poznawały one po zapachu wszystkie naturalne produkty użyte do zrobienia świec.

Z początkiem grudnia wybraliśmy się do Izby Chleba, która mieści się przy kościele św. Alberta w Busku-Zdroju. Najpierw zwiedziliśmy świątynię, a potem udaliśmy się do Izby Chleba, gdzie czekał już na nas ksiądz prałat Marek Podyma oraz pan Marek Bębenek. Po krótkiej prezentacji pieca do wypieku chleba przez pana Marka Bębenka oraz wysłuchana historii wypiekania chleba nasze dzieci przystąpiły do przygotowywania podpłomyków. Wyrabiały, wałkowały oraz nadawały kształt ciastu. Aromat przygotowanych oraz wypieczonych chlebków zachęcił ich do degustacji.

Grudzień to miesiąc świątecznych zapachów. Nasi podopieczni, także z niecierpliwością oczekiwali świąt, aby wprowadzić ich w ten niezwykły świąteczny nastrój, zorganizowałyśmy warsztaty zdobienia pierników. Wcześniej przygotowane pierniczki w różnych kształtach, dzieci dekorowały lukrami, posypkami, koralikami. Świąteczną atmosferę dopełniły kolędy.

W styczniu odbyły się warsztaty pt. „Biały puch, czyli zabawy ze sztucznym śniegiem”. Śnieg został wykonany przez dzieci z dostępnych w każdym domu produktów: mąki ziemniaczanej, płynu do naczyń i pianki kosmetycznej. Lepienie z wykonanej masy bałwanków, różnego rodzaju figurek i kształtów z pomocą foremek do piasku dostarczyło dzieciom wiele radości. Taka zabawa to dla dziecka wspaniałe doznanie sensoryczne, oraz rozwój zmysłu dotyku i wzroku. Dzięki pracom paluszkowym poćwiczyliśmy umiejętności manualne i usprawniliśmy małą motorykę. Styczeń zainspirował nas także do poznawania świata za pomocą zmysłów w Sali Doświadczania Świata mieszczącej się w Przedszkolu „Świetlik” w Skowronnie Dolnym. To niezwykła sala terapeutyczna, która pobudza i stymuluje nasze zmysły: wzroku, słuchu, dotyku, węchu oraz równowagi. Jednocześnie zapewnia wspaniałą zabawę. Dzięki takiej wielozmysłowej terapii osoby z niej korzystające na nowo postrzegają świat bardziej spontanicznie i osobiście, ponieważ to miejsce to świat przeżyć, w którym każde dziecko czuje się dobrze, ma swobodę i możliwość wyboru bodźców oraz czas koncentrowania się na nich. Dzieci wzięły również udział w dźwiękoterapii. Można było się odprężyć i zrelaksować przy dźwiękach gongów oraz stymulacji misami tybetańskimi.

Po feriach zimowych i odpoczynku wzięliśmy się do pracy. Zaprosiłyśmy dzieci do wspólnego wykonania żelowych woreczków sensorycznych. Z pomocą nauczycieli dzieci uzupełniały żelem woreczki strunowe i wkładały do nich różne ozdoby: brokaty, cekiny, koraliki. Po wykonanej pracy, uczniowie bawili się, ugniatali paluszkami i przesuwali pływające w nich przedmioty. Taki woreczek jest z pewnością wielofunkcyjną zabawką. Wspomaga rozwój dziecka poprzez integrację wrażeń sensorycznych.

W marcu odwiedziła nas pani Paulina Figiel-Gut, która przeprowadziła sensoryczne eksperymenty. Dzieci pod czujnym okiem pani Pauliny wykonywały i obserwowały doświadczenia, a mianowicie:

  • wywar z czerwonej kapusty – jako naturalny wskaźnik, który zmieniał barwy w zależności od środowiska w jakim występuje;

  • samopompujacy się balon – jako przykład wytworzenia dwutlenku węgla w warunkach domowych;

  • gaszenie płomienia świecy wytworzonym dwutlenkiem węgla;

  • lampa lawa – jako doświadczenie relaksacyjne, barwne i zaskakujące;

  • kolorowe wulkany chemiczne;

  • skaczące jajka.

Największą satysfakcję nasi podopieczni mieli, kiedy mogli na żywo uczestniczyć w wykonywanych procesach i mieć świadomość, że to dzięki nim dane doświadczenie zostało zrealizowane pomyślnie.

Wiosna to pora roku, która oferuje nam bogactwo zapachów, kolorów i smaków. W kwietniu odbyły się warsztaty pt. „Wiosenne kompozycje”. Z suszonych roślinek, łupin po orzechach i ziaren kawy na papierowych talerzykach dzieci z pomocą nauczycieli tworzyły swoje własne wiosenne kompozycje.

Naszą innowację zakończyła wycieczka do „Leśnego przytuliska” mieszczącego się w miejscowości Grochowiska. Uczniowie obcowali z naturą, a także korzystali z alpakoterapii. Głaskali alpaki, króliczki, kozy, karmili osiołka. Gospodarze przygotowali także ognisko z kiełbaskami oraz przejażdżki bryczką ciągniętą przez kucyki. Był to radośnie i mile spędzony czas.

Wnioski

W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów, a ich wytwory zostały zaprezentowane na szkolnym korytarzu. Założone cele zostały zrealizowane. Można stwierdzić, że wprowadzenie niniejszej innowacji przyczyniło się do lepszego rozwoju intelektualnego, ruchowego, emocjonalno-społecznego dzieci, a także rozwinęło zainteresowania otaczających ich światem. Twórcza zabawa wpłynęła na optymalny rozwój uczniów. Działalność sensozabaw wykazała właściwości terapeutyczne: zarówno uspakajające, odprężające jak i rozładowujące napięcia emocjonalne i mięśniowe. Ułatwiła również nawiązywanie kontaktów społecznych oraz przyczyniła się do budowania właściwych relacji oraz współdziałania w grupie rówieśniczej. Reasumując wyżej wymienione działania przyczyniły się do wspomagania wszechstronnego rozwoju osobowości dzieci. Innowację pedagogiczną pt. „Sensozabawy stymulujące zmysły” przeprowadzili nauczyciele współorganizujący proces kształcenia ucznia niepełnosprawnego – Agnieszka Zawalska, Ewelina Zwierzchowska, Anna Zalewska-Pabis.

Autor: Agnieszka Zawalska, Anna Zalewska-Pabis, Ewelina Zwierzchowska