Jesteśmy tacy sami
Dnia 13.02.2023r. zerówka zrealizowała kolejne zadanie pt. „Jesteśmy tacy sami” w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy”.
Przeprowadzono zajęcia na temat osób z niepełnosprawnościami. Uczniowie poznali rodzaje niepełnosprawności.
Dzieci wysłuchały publikacji Aleksandry Chmielewskiej pt. „Leo i Nela”. Bajka psychoterapeutyczna wprowadziła uczniów w świat rówieśnika niepełnosprawnego ruchowo pomagając poznać sytuację dziewczynki poruszającej się na wózku. Dzięki tej historii dzieci widziały jak czuła się główna bohaterka, gdy była odtrącona, czy obserwowana przez innych. Publikacja ta pozwala najmłodszym zrozumieć problemy osób niepełnosprawnych.
Dzieci obejrzały także filmy edukacyjne pokazujące jak można pomóc osobom niepełnosprawnym, zwracające uwagę na ich potrzeby.
Zerówkowicze wykonały również ćwiczenia, które ograniczały ich zdolności ruchowe, wzrokowe czy słuchowe. Dzieci bawiły się w kalambury, dzięki czemu uświadomiły sobie, że komunikacja jest możliwa bez użycia mowy. Odgadywały też nazwy przedmiotów z zamkniętymi oczami, wyłącznie przy pomocy dotyku, co udowodniło, że widzieć można nie tylko oczami. Uczniowie poznali też alfabet Braille’a i szukali napisów w tym języku na opakowaniach po lekach, – co pokazało im jak niewidomi czytają. Skakali na jednej nodze, co sprawiło, że mogli wczuć się w osobę niepełnosprawną fizycznie.
Na koniec zajęć uczniowie projektowali wózek inwalidzki oraz kolorowali wybrany obrazek przedstawiający niepełnosprawne dzieci uprawiające sport. Najmłodsi z lekcji dowiedziały się, że wszyscy mamy takie sama prawa, obowiązki oraz marzenia i powinniśmy sobie pomagać, bo przecież „Jesteśmy tacy sami”.
Prace dzieci zostały wyeksponowane na korytarzu szkolnym.