Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Janusza Korczaka w Busku-Zdroju

28-100, Busko-Zdrój, ul. Janusza Korczaka 13 tel.: 41 378 33 37 e-mail: sp2@oswiata.busko.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 985080
  • Do końca roku: 235 dni
  • Do wakacji: 42 dni

Kalendarium

Piątek, 2024-05-10

Imieniny: Antoniny, Izydory

„Sztuka opowiadania…” Podsumowanie XXXII edycji Tygodnia Kultury Języka w PSP nr 2 w Busku - Zdroju

W dniach od 11 do 16 marca 2024 roku PSP nr 2 w Busku - Zdroju celebrowała kolejną edycję Tygodnia Kultury Języka, której hasłem przewodnim było motto Marka Hłaski „Życie, które mi dano, jest tylko opowieścią; ale jak ja ją opowiem, to już moja sprawa".

XXXII Tydzień Kultury Języka skupiał uwagę na szeroko pojętej sztuce opowiadania historii, której celem jest konstruowanie i przedstawianie narracji w taki sposób, by wywołać emocje, budować napięcie i utrzymywać uwagę odbiorców. Snucie opowieści (storytelling), to metoda dydaktyczna wrażliwa na język i emocje, budująca wyobraźnię, kreatywność, krytyczne myślenie oraz umiejętność współpracy w grupie. W czasie obchodów Tygodnia pragnęliśmy odświeżyć opowieści „zapisane” w baśniach, legendach, podaniach, mitach, sagach, pieśniach, utworach lirycznych a także nauczyć się, jak tworzyć własne, niepowtarzalne i wyjątkowe historie poprzez różne formy przekazu.

Początek Tygodnia był pełen entuzjazmu, gdy uczniowie wraz z wychowawcami i nauczycielkami języka polskiego poznawali program i sylwetki patronów tegorocznej edycji. W klasach i na świetlicy szkolnej rozbrzmiewały opowieści, które później przenosiliśmy na kartki komiksów i rysunków. Wystawy w holach szkolnych zapraszały do zagłębiania się w tegoroczne obchody Tygodnia Kultury Języka, pobudzając przy tym wyobraźnię i zachęcając do odkrywania nowych aspektów języka i kultury.
Nie zapomnieliśmy również o pracy nad umiejętnościami komunikacji i wyrazu. 12 marca klasy I-III uczestniczyły w warsztatach pt. „Opowiem Ci...”, które prowadziły p. Katarzyna Nowak - psycholog oraz p. Magdalena Słota - logopeda. Dały one dzieciom szansę zgłębienia tajników mówienia i słuchania - kluczowych elementów każdej dobrej opowieści.
Z kolei uczniowie klas IV - VII mieli okazję zaprezentować swoje zdolności oratorskie w Szkolnym Konkursie Recytatorskim, poświęconym poezji noblisty - Czesława Miłosza, Literackiego Patrona Roku 2024. W związku z tym młodzież przygotowała plakaty przybliżające postać artysty i jego twórczość, wystawkę utworów oraz wzięła udział w poranku poetyckim, deklamując znane wiersze Czesława Miłosza. Konkurs, z regulaminem którego uczniowie zapoznali się na stronie internetowej szkoły, odbył się 13 marca na szkolnym holu. Uczestniczyły w nim chętne osoby z klas IV - VII, promując kulturę „żywego słowa” w obecności zaproszonych nauczycieli i uczniów z klas siódmych. Odbyło się również głośne czytanie fragmentów „Doliny Issy” Czesława Miłosza. Publiczność z przyjemnością słuchała wypowiadanych przez uczestników fraz oddających filozoficzną zadumę Miłosza nad światem i jego wartościami.
Inną, również ciekawą formą, służącą rozbudzaniu wrażliwości na piękno literatury, była propozycja zilustrowania wybranego wiersza Czesława Miłosza na Szkolny Konkurs Plastyczny, dedykowany dla uczniów klas III - VII. Dzieci wykonały ciekawe prace w różnych technikach plastycznych, które wyrażały ich subiektywną interpretację tematyki i przesłania wybranego utworu Czesława Miłosza. Najbardziej oryginalne prace zostały wyróżnione i zaprezentowane w Tygodniu Kultury Języka na szkolnych wystawkach.
W środę 13 marca do szkoły zaproszono przedszkolaków z Przedszkola nr 1 w Busku - Zdroju. Goście najpierw zwiedzili w towarzystwie pierwszoklasistów naszą placówkę, a następnie udali się do klasy III, gdzie wysłuchali baśni czytanych przez ich starszych kolegów i koleżanki. Uwieńczeniem wizyty były warsztaty plastyczno - techniczne z drugoklasistami, na których dzieci wykonały własnoręcznie wielkanocne ozdoby.
W czwartek 14 marca swoją obecnością zaszczyciła nas pani dr Justyna Dziadek - dyrektor Muzeum Regionalnego w Pińczowie. Dla młodszych uczniów przygotowała pogadankę, która przeniosła ich w świat legend, a starszym zaprezentowała prezentację o zabytkach i ciekawych miejscach Ponidzia, poszerzając wiedzę młodzieży o historii naszego regionu.
Ostatnim wydarzeniem Tygodnia Kultury Języka w klasach młodszych była wizyta w Galerii Willa Polonia. Odbyła się w dniu 15 marca. Była to okazja do zanurzenia się w sztuce współczesnej, która pozwoliła dzieciom otworzyć umysły na nowe inspiracje. Uczniowie zapoznali się z wystawą malarza - Mateusza Kędziory - lokalnego artysty, malarza.
Natomiast uczniowie klas IV - VIII podsumowali Tydzień Kultury Języka poprzez udział w finałowym turnieju międzyklasowym. Spotkanie z językiem to okazja do rozwijania umiejętności w obszarze pisania, mówienia, słuchania. Jeśli towarzyszą temu procesowi pozytywne emocje, istnieje prawdopodobieństwo, że dbanie o poprawność ojczystego języka i jego częste używanie stanie się przyjemnością. W tym duchu do rywalizacji o tytuł „Mistrzowskiej Klasy Polonistycznej 2024” przystąpili przedstawiciele klas VII i VIII. Zespoły musiały się zmierzyć z zadaniami z gramatyki, z ortografii i z literatury. Ponadto próbie poddano ich umiejętności manualne - odbijanie rysunków przez zapomnianą dziś kalkę ołówkową czy zwijanie w kłębek wełny - to czynności, które okazały się nie lada wyzwaniem. Wiele emocji przyniosło zadanie w formie kalamburów, polegające na pokazaniu gestem treści wylosowanego polskiego przysłowia. Mimo aktywnego wsparcia widowni tylko nieliczni zaliczyli to zadanie. Dużym zainteresowaniem cieszyły się scenki rodzajowe dotyczące dawnej szkoły, które były prezentowane między poszczególnymi zadaniami. Najwięcej emocji wzbudziły kary stosowane w szkole oraz dawne rodzaje zabaw dzieci. Szkolny didżej umilał pracę i oczekiwanie energetyzującą muzyką, która wprowadziła w świetny nastrój zarówno zawodników jak i dopingujących ich rówieśników.
Tegorocznej edycji Tygodnia patronowało hasło „Jak to dawniej bywało”. Pragnęliśmy, poprzez różne formy, opowiedzieć historie minionych lat, pokazać, jak dawniej wyglądała szkoła i codzienne życie mieszkańców. Dla uczniów klas starszych i młodszych, na górnym holu, została przygotowana wystawa. Zwiedzający ją z zaciekawieniem oglądali stary dzienniczek uwag, Elementarz Falskiego czy też drewniane piórniki. Nie mniejsze emocje wzbudzały drewniane koła, pralka Frania czy środki do utrzymania czystości i higieny z tamtych lat.
Oczywiście punktem kulminacyjnym było ogłoszenie wyników i przyznanie tytułu Mistrzowskiej klasy 2024, który tym razem przypadł klasie VIII b. Wszyscy, biorący udział w rywalizacji, otrzymali słodkości, a laureaci statuetkę i batoniki dla każdego ucznia zwycięskiej klasy.
Ponadto w ramach Tygodnia Kultury Języka zorganizowaliśmy dla uczniów klas IV - VIII dwa konkursy: Gminny Konkurs Ortograficzny oraz Gminny Konkurs Mitologiczny, które pozwoliły im uczestniczyć w zmaganiach ortograficznych i literackich przybliżających mitologię starożytnej Grecji, oddziałującą w znaczący sposób na naszą współczesną kulturę i język.
Przez cały Tydzień Kultury Języka trwała inicjatywa pod hasłem „Podziel się książką", która miała na celu nie tylko promowanie czytelnictwa, ale również tworzenie atmosfery wymiany literackich skarbów. W ramach akcji zachęcano uczniów do przynoszenia swoich, już przeczytanych książek, aby mogły one znaleźć nowych czytelników. Dzięki temu książki były dostępne dla wszystkich uczniów naszej szkoły.
Obchody Tygodnia Kultury Języka dowiodły dużej pasji i zaangażowania zarówno ze strony uczniów jak i nauczycieli. Dzięki nim możemy czerpać inspirację z bogactwa języka i sztuki, tworząc razem niezapomniane opowieści i przeżycia wywołane poprzez różne formy ekspresji. Kultura jest nieodłącznym elementem naszego życia, który warto pielęgnować i rozwijać na każdym etapie edukacji.

Autor: Agnieszka Dudek, Iwona Jaroń, Ewa Gunia, Jadwiga Kubicka